ورود
Duties of leaving the country in 1400

عوارض خروج از کشور در سال 1403

زمان برای مطالعه 3 دقیقه
  • ...
  • ...
  • تعداد کلمات

همه مسافرانی که قصد سفر به کشورهای خارجی دارند، فارغ از سن‌وسال و مقصد، باید عوارض خروج از کشور بپردازند وگرنه اجازه گذشتن از مرز را نخواهندداشت.

دولت در بعضی از کشورها ازجمله ایران، چین، اتریش و... از هزینه سفرهای خارجی مردم، سهمی دریافت می‌کند که عوارض خروج از کشور «Departure Tax» نامیده می‌شود. در ایران، عوارض خروج از کشور، به حساب دولت واریز می‌شود تا صرف بازسازی روستاهای مرزی شود.

فرقی ندارد چند ساله‌اید و از چه طریقی می‌خواهید از مرزهای کشور خارج شوید (هوایی، زمینی یا دریایی)؛ اجازه سفر خارجی شما مشروط به پرداخت این عوارض است. البته استثنائاتی هم وجود دارد که کمی بعدتر با آن‌ها آشنا می‌‎شوید. در مقاله‌ای که پیش‌روی شماست، مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403، نحوه پرداخت، استعلام و استرداد آن را می‌خوانید. هم‌چنین شرایط معافیت و تخفیف عوارض خروج از کشور را به‌طور کامل برای‌تان توضیح می‌دهیم.

آن‌چه در این مقاله درباره عوارض خروج از کشور می‌خوانید:

پرواز ارزان به تمام نقاط جهان مشاهده قیمت

مبلغ عوارض خروج از کشور سال 1403

تصویری از «ترمینال شماره 3» فرودگاه که از زاویه کف آبی‌رنگ ترمینال ثبت شده و سه مردِ یونیفرم‌پوش را در انتهای تصویر نشان می‌دهد.

نرخ عوارض خروج از کشور، سالانه تعیین می‌شود و عواملی مثل تعداد دفعات سفر خارجی، مرز انتخابی برای خروج از کشور (زمینی، هوایی و دریایی) و نوع سفر (سیاحتی، زیارتی و کاری) بر مبلغ آن تأثیر می‌گذارند. مبلغ عوارض خروج از کشور در سال 1403، از این قرار است:

♦♦♦

نوع مسافر

سفر اول

سفر دوم

سفر سوم به بعد

مسافرهای عادی

(همه مرزها)

520هزار تومان

780هزار تومان

1میلیون‌و40هزار تومان

زائرهای حج تمتع و عمره (همه مرزها)

172هزار تومان

258هزار تومان

344هزار تومان

زائرهای عتبات

(مرز هوایی)

45هزار تومان

45هزار تومان

45هزار تومان

زائرهای عتبات

(مرز زمینی و دریایی)

15هزار تومان

15هزار تومان

15هزار تومان

مرزنشین‌ها

(مرز هوایی)

75هزار تومان

600هزار تومان

800هزار تومان

مرزنشین‌‎ها

(مرز زمینی و دریایی)

25هزار تومان

600هزار تومان

800هزار تومان

ورزشکاران تیم ملی

(همه مرزها)

264هزار تومان

264هزار تومان

264هزار تومان

♦♦♦

روش‌های پرداخت عوارض خروج از کشور

تصویر صفحه اول سامانه «سداد» برای پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور

برای پرداخت عوارض خروج از کشور، چندین راه وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم. تفاوتی بین این روش‌ها وجود ندارد و می‌توانید هرکدام را که برای‌تان راحت‌تر است، انتخاب کنید.

  • سامانه سداد

یکی از رایج‌‎ترین راه‌های پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور، مراجعه به وب‌سایت sadadpsp.ir (سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور) است. کد ملی و شماره موبایل‌تان را در سامانه ثبت، نوع سفر را انتخاب و هزینه را پرداخت می‌کنید. اگر بخواهید ازطریق وب‌سایت سازمان امور مالیاتی به نشانی www.evat.ir اقدام کنید، با انتخاب گزینه «پرداخت الکترونیکی وجوه خروج از کشور، به‌طور خودکار به صفحه سامانه سداد هدایت می‌شوید.

  • نرم‌افزارهای بله و ایوا

روش دیگری که برای پرداخت آنلاین عوارض خروج از کشور دراختیار شماست، استفاده از نرم‌افزارهای «بله»، «ایوا» و «قبضینو» است. برای نصب این اپلیکیش‌ها می‌توانید روی لینک‌های روبه‌رو کلیک کنید: دانلود بله برای اندروید، دانلود بله برای آی‌.او.اس، دانلود ایوا برای اندروید، دانلود ایوا برای آی.‌او.اس، دانلود قبضینو برای اندروید، دانلود قبضینو برای آی.او.اس

  • بانک ملی ایران

بانک ملی، تنها بانکی است که ازطریق آن می‌توانید عوارض خروج از کشور را پرداخت کنید. منتها از آن‌جایی‌که بانک اجازه ندارد فیش نقدی عوارض دریافت کند، باید پرداخت عوارض را ازطریق وب‌سایت www.bmi.ir انجام بدهید. البته در شعب مرزی بانک ملی، امکان پرداخت حضوری عوارض خروج از کشور وجود دارد.

  • عابربانک

آخرین روش پرداخت عوارض خروج از کشور، استفاده از خودپردازهای غیرنقدی در فرودگاه‌هاست. شما می‌توانید پیش از سفرتان با Cashless ATM به‌راحتی عوارض‌ را بپردازید و راهی کشور مقصد شوید.

اعتبار عوارض خروج از کشور

تصویری از دستگاه پوز متعلق به سامانه سداد و دستی که درحال کارت کشیدن با آن است.

بعد از پرداخت عوارض خروج از کشور، یک شماره پی‌گیری دریافت می‌کنید که تا پایان سال جاری معتبر است. یعنی اگر در سال 1403 عوارض خروج از کشور را بپردازید و به هر دلیلی نتوانید در همان زمانِ واریز کردن عوارض، از کشور خارج شوید، تا پایان سال 1403 مهلت دارید. بعد از این مدت، عوارض خروج از کشور شما منقضی می‌شود و باید مجددا وجه آن را بپردازید.

خب پس به یک نکته مهم برخوردیم؛ رسید یا شماره پی‌گیری عوارض خروج از کشور را حتما تا بعد از سفرتان، نگه دارید. نکته مهم بعدی که باید حواس‌تان به آن باشد، مهلت عوارض خروج از کشور است. حداکثر 30دقیقه قبل از سفرتان باید این عوارض را بپردازید. و خب از آن‌جایی که ممکن است در آن دقایق اینترنت همراهی نکند، ATM خراب باشد یا هر مشکل دیگری پیش بیاید، بهتر است پرداخت عوارض را به روز سفر موکول نکنید.

استرداد عوارض خروج از کشور

تصویری از فرم درخواست استرداد عوارض خروج از کشور، بارگذاری‌شده در سایت سازمان امور مالیاتی کشور

اگر موقع پرداخت عوارض خروج از کشور، دچار اشتباه شدید یا به هر دلیلی سفرتان کنسل شد، می‌توانید وجه عوارض را پس بگیرید. برای این کار باید به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی، مراجعه کنید. روی گزینه «پرداخت و درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» در بالای صفحه کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، گزینه «ثبت درخواست استرداد وجوه خروج از کشور» را انتخاب و فرم درخواست را پر کنید.

برای استرداد عوارض خروج از کشور هم به شماره پی‌گیری نیاز دارید؛ پس دوباره تأکید می‌کنیم که بعد از مرحله پرداخت عوارض، فیش واریزی را حتما پیش خودتان نگه دارید.

استعلام عوارض خروج از کشور

تصویری از صفحه استعلام پرداخت عوارض خودرو در وب‌سایت سداد

خب حالا فرض کنیم که قصد سفر خارجی دارید اما مطمئن نیستید که آیا در سال جاری عوارض خروج از کشور را پرداخت کرده‌اید یا مثلا به‌دلیل مشکلات فنی پیش‌آمده در مرحله پرداخت، نمی‌دانید که آیا روند کار تکمیل شده‌است یا نه. در چنین موقعیت‌هایی، می‌توانید از امکان استعلام پرداخت عوارض خروج از کشور استفاده کنید. برای این کار، به سامانه سداد مراجعه کنید. از قسمت بالای صفحه، گزینه «پی‌گیری پرداخت» را انتخاب و اطلاعات‌تان شامل کد ملی، شماره کارت و شماره مرجع پرداخت را وارد کنید.

معافیت عوارض خروج از کشور

تصویری از لحظه تیک‌آف هواپیمای «ایران‌ایر»

پیش‎تر توضیح دادیم که همه کسانی که سفر خارجی درپیش دارند، باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنند. حالا باید موارد استثنا را معرفی کنیم. مسافرانی که مشمول معافیت می‌شوند و عوارض خروج از کشور رایگان درباره آن‌ها صدق می‌کند، از این‌قرارند؛

  • دانشجوهای درحال‌ تحصیل در کشورهای خارجی (به این شرط که آخرین مرتبه بازگشت‌شان به کشور متعلق به بیش از سه ماه پیش باشد.)
  • جانبازها و افراد مبتلا به بیماری دارای مجوز درمان خارج از کشور
  • خدمه هواپیما و کشتی
  • افراد دارای گذرنامه سیاسی و خدمت
  • مسافران عراق در بازه زمانی پیاده‌روی اربعین
  • ایرانیان مقیم خارج دارای ویزای کار

تخفیف عوارض خروج از کشور

مسافران حج درحال سوار هواپیما شدن در فرودگاه ایران؛ دو مسافر سفیدپوش زن و مرد در جلوی تصویر و چند نفر از مسئولان فرودگاه با جلیقه شب‌رنگ دیده می‌شوند.

علاوه‌بر کسانی که به‌دلایل گفته‌شده معاف از پرداخت عوارض خروج از کشورند، گروهی هم هستند که مشمول تخفیف عوارض می‌شوند. در جدول مبلغ عوارض خروج از کشور، دیدید که بعضی از مسافران هزینه کمتری بابت مالیات سفر خارجی می‌پردازند. این مسافران همان گروهِ مشمول تخفیف عوارض‌اند. یعنی:

  • ورزشکاران تیم ملی
  • مرزنشینان
  • مسافران سفرهای زیارتی (عتبات، حج تمتع و عمره)
  • همراه بیمار دارای مجوز درمان خارج از کشور (تخفیف 40 تا 60درصدی پرداخت عوارض خروج از کشور)
بودجه از شما، پیشنهاد تور از ما مشاوره رایگان

سخن آخر

اگر قصد سفر خارجی دارید، حداکثر تا 30دقیقه پیش از سفرتان باید عوارض خروج از کشور را بپردازید؛ هزینه‌ای که به حساب دولت واریز می‌شود و نرخش سالانه تغییر می‌کند. مبلغ مالیات سفر خارجی شما بستگی دارد به این‌که دفعه چندم‌تان است که از مرزهای کشور خارج می‌شوید؛ سفرتان زیارتی، سیاحتی یا کاری است؛ و از چه طریقی سفر خواهید کرد (زمینی، هوایی یا دریایی).

در مقاله حاضر همه اطلاعات لازم درباره مبلغ، استعلام، استرداد و نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور در سال 1403 را می‌خوانید. شماره تماس 1548 هم در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سوالات شماست.




سوالات متداول

عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور، هزینه‌ای است که همه مسافران مقصدهای خارجی با هر سنی -به‌جز گروه‎‌های مشمول معافیت- باید بپردازند. این عوارض برای همه انواع سفر شامل زمینی، هوایی و دریایی ضروری است. کسانی که قصد دریافت ارز مسافرتی دارند، باید پیش از اقدام برای اخذ آن، عوارض خروج از کشور را بپردازند.

چه کسانی باید عوارض خروج از کشور بدهند؟

همه مسافران کشورهای خارجی به‌جز دانشجوهای درحال تحصیل در کشورهای خارجی، جانبازها و افراد مبتلا به بیماری دارای مجوز درمان خارج از کشور، خدمه هواپیما و کشتی، افراد دارای گذرنامه سیاسی و خدمت، مسافران عراق در بازه زمانی پیاده‌روی اربعین و ایرانیان مقیم خارج دارای ویزای کار باید عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

عوارض خروج از کشور کودکان چقدر است؟

گروه سنی بر میزان عوارض خروج از کشور، تأثیر نمی‌گذارد. بنابراین مبلغ مالیات سفر برای کودکان با بزرگسالان تفاوتی ندارد.

مدارک لازم برای پرداخت عوارض خروج از کشور چیست؟

پرداخت عوارض خروج از کشور، به مدرک خاصی نیاز ندارد؛ مگر این‌که جزو گروه افراد مشمول معافیت یا تخفیف عوارض باشید.

عوارض خروج از کشور دانشجویان چقدر است؟

دانشجوهای مشغول تحصیل در کشورهای خارجی، با ثبت‌نام در سایت وزارت امور خارجه و تشکیل پرونده در سامانه تاک، از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف می‌شوند. بعد از طی کردن این مراحل، مهر «عوارض خروج دانشجویی» در گذرنامه شما زده‌‎ می‌شود که براساس آن می‌توانید در یک سال، سه بار بدون پرداخت عوارض از کشور خارج شوید. البته به این شرط که مجموع اقامت‌تان در ایران طی یک‌سال، بیشتر از چهار ماه نشود.

نوشته های مشابه
  • پاسپورت نیوزیلند

    مطابق با آخرین رتبه‌بندی جهانی، در‌حال‌حاضر پاسپورت نیوزلند معتبرترین گذرنامه دنیا است. شاخص اعتباربندی گذرنامه‌ها، میزان قدرت گذرنامه ها را از حیث مدت زمان صدور، محدودیت‌های ویزا، تغییرات قانونی و مقررات ورود به یک کشور فهرست می کند.

  • موافقت‌نامه سازمان جهانی گردشگری

    سازمان جهانی گردشگری قبل از برگزاری نشست گروه جی20 (G20) متشکل از بزرگترین اقتصادهای دنیا، که بخش ویژه‌ای را به گردشگری اختصاص می‌دهد، یادداشت تفاهمی را با انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) امضا کرد، زیرا هر دو طرف برای ازسرگیری گردشگری بین‌المللی با یکدیگر همکاری می‌کنند. موافقت‌نامه جدید با تاکید بر جایگاه خاص سازمان جهانی گردشگری به عنوان پلی بین مجموعه سازمان ملل و بخش خصوصی، بر افزایش اعتماد مشتریان به سفر و در کانون توجه قرار گرفتن پایداری در دوران بازیابی شرایط و رشد در آینده تمرکز خواهد کرد.

  • از سرگیری پروازهای تهران به هامبورگ و کلن

    حسین جهانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره از سرگیری پروازهای ایران-آلمان اظهارکرد: پس از ماه‌ها وقفه در پروازهای خارجی به دلیل شیوع ویروس کرونا ایران‌ایر پروازهای خود را از هفته آینده به آلمان آغاز خواهد کرد.

خرید راحت با اپلیکیشن یوتراوز